Vertrouwen in het kind.
Ruimte voor initiatief.
Leren vanuit passie.
Van begeleiding naar co-creatie
In plaats van het kind te begeleiden volgens vaste leertrajecten, creëren we een zelfgestuurde leeromgeving – de ontwikkelplek – waarin kinderen op eigen tempo en volgens hun eigen interesses kunnen groeien. Ons vertrekpunt? Het vertrouwen dat het kind weet wat het nodig heeft om te leren en te ontwikkelen.
Gelukkig Kind Ontwikkelplek
Wij bouwen een zelfgestuurde leeromgeving waarin:
- kinderen hun eigen leerpad uitstippelen – met ruimte om interesses te verkennen en te verdiepen.
- begeleiders beschikbaar zijn om kinderen te ondersteunen waar nodig.
- vrijheid en structuur in balans zijn: niet vanuit bovenaf opgelegde regels, maar vanuit duidelijke afspraken en verantwoordelijkheden die samen gedragen worden.
- leergroepen ontstaan rond thema’s, vaardigheden of projecten – waar kinderen elkaar versterken en samen leren.
Gelukkig Kind Academie
Een tweede luik is de oprichting van de Gelukkig Kind Academie: een plek waar kinderen kunnen excelleren in hun talenten en diep kunnen duiken in hun passies.
Deze academie:
- werkt rond ateliers: bv. wetenschap, technologie, kunst, muziek, verhalen, natural farming, filosofie, zien zonder ogen,…
- biedt toegang tot experten en mentoren uit de echte wereld.
- organiseert momenten waarin leren zichtbaar gemaakt wordt bv. voorstellingen, lezingen door kinderen,…
- stimuleert ondernemerschap, vakmanschap en gemeenschapszin.
Een pedagogie van vertrouwen
We nemen afscheid van prestatiedruk, standaardisatie en externe motivaties. In de plaats kiezen we voor:
- vertrouwen in het natuurlijke leerproces
- initiatief bij het kind
- leren als onderdeel van het leven zelf
Concreet in de praktijk
- open leerlandschap: een fysieke plek zonder vaste klaslokalen, waar kinderen vrij kiezen waar en hoe ze werken
- leerpaden op maat: elk kind bouwt een portfolio, met reflecties, projecten en doelstellingen
- rijke leeromgeving: materialen, boeken, tools, ateliers, digitale middelen,… uitnodigend en bereikbaar
- ouders als partners: betrokkenheid, dialoog en community-bijeenkomsten
- evaluatie via reflectie: geen punten, wel procesgerichte feedback en zelfevaluatie
Als we kinderen vertrouwen geven, ruimte voor initiatief laten, en hun natuurlijke nieuwsgierigheid voeden, dan groeien ze uit tot zelfbewuste, veerkrachtige en creatieve mensen.
Zie Activiteiten voor een overzicht van de dagen.
