Factor geluk

Bijna 3 jaar geleden legde ik een vraagstuk voor aan ouders, leerkrachten en begeleiders van kinderen: wat is er belangrijk vandaag en hoe kunnen we onze kinderen de beste start geven?

De gemeenschappelijke factor dat uit de antwoorden kwam was ‘geluk’. Voor velen betekent geluk: jezelf mogen zijn. We gingen dus onderzoeken wat jezelf zijn werkelijk inhoudt en welke de essentiële vragen zijn om tot dat antwoord te komen.

‘Wie ben ik, wat wil ik en wat kan ik?’, waren 3 vragen die ons innerlijk tot beweging bracht. Met ‘wie ben ik’ gingen we kijken naar wie we in essentie zijn en waarop wij als uniek mens een antwoord zijn. Met ‘wat wil ik’ nemen we eigenaarschap van ons leven en maken we ook doelstellingen. Met ‘wat kan ik’ zien we welke meerwaarde we zijn voor de samenleving, we krijgen ook inzichten in onze unieke talenten.

Om onszelf te zijn hebben we een liefdevolle omgeving nodig dat vrij is van oordeel. Deze omgeving zorgt ervoor dat we de ruimte krijgen om te ontdekken wie we zijn. We krijgen daar tools om te gaan onderzoeken wat we willen. En om te weten wat we willen is het zinvol om eens na te gaan wat we eigenlijk niet meer willen.  We leren hier onze talenten ontdekken en in te zetten en helpen zo de omgeving.

Om gelukkige kinderen te laten ontwikkelen hebben we een plek nodig. Liefst een vrije ruimte waar ieder zijn eigen tempo kan volgen en volgens interesse kan leren.  Deze open ruimte noemen wij een ontwikkelplek. ‘Gelukkig Kind Ontwikkelplek’ klopt dan ook volledig met een nieuwe wind in educatie.

Vorig jaar ben ik met Gelukkig Kind Ontwikkelplek op pad gegaan met 9 kinderen. Doorheen dat jaar ben ik met gepaste verwondering getuige geweest van wat kinderen allemaal kunnen. Ik kreeg van ouders feedback dat kinderen terug zichzelf waren, hun interesseveld hadden gevonden en ineens een doelstelling hadden. Voor de kinderen was geluk hun innerlijke leermotor terug te vinden.

Kinderen willen naast zichzelf ontwikkelen ook dat hun ouders het geluk mogen vinden en dat ieder volgens zijn eigen innerlijke drive mag werken. Alleen zo kunnen we bijdragen aan het Geheel. Elk vanuit ons eigen talent, kracht en passie.  

Wat wij, ouders en begeleiders, van kinderen leren is dat ook wij mogen gaan connecteren met het gelukkige kind in ons. Gelukkig Kind Ontwikkelplek is daarom een samenverhaal: kinderen, ouders en begeleiding gaan hand in hand. We inspireren en motiveren elkaar in voortdurend ontwikkelen, want geluk vermenigvuldigt zich slechts wanneer je het met iemand deelt.