Kinderen kiezen elke dag opnieuw: volg ik mijn eigen pad vandaag, of stap ik in een verdiepend traject met anderen?
Die vrijheid is een bron van motivatie, creativiteit en verantwoordelijkheid.
Kinderen leren om hun dag mede zelf vorm te geven. We kiezen voor een heldere structuur die tegelijk vrijheid én ritme biedt.

Dit is een voorbeeld van een mogelijk dagritme:
- 9u inloop
- 9u30 kringmoment/intentiemoment/kiesbord invullen: kinderen kiezen waar ze naartoe gaan: 2 keuzemogelijkheden per blok:
– atelier (academie)
– ontwikkeltijd (ontwikkelplek) - 10u blok 1
- 11u blok 2
- 12u lunch/spel/rust buiten of binnen
- 13u blok 3
- 14u blok 4
- 15u kringmoment/reflectiekring
- 15u30 uitloop
Zelfgestuurde structuren staan altijd open voor ‘flow’. De blokken zijn zachte structuren die een overzicht bieden. Tijdens die blokken zijn er activiteiten open en voelt het kind zelf wat past. Als een kind verdiept bezig is met bouwen, schrijven, tekenen, lezen of experimenteren, dan kan het gewoon doorgaan. De structuur ondersteunt maar stuurt niet. Tijd is flexibel, kinderen zijn eigenaar van hun leerproces.